Herziening 2013-20??
"In dat geval is de procureur-generaal niet gebonden aan de
onderzoekshandelingen die in het verzoek worden genoemd. Hij kan ook tot
het verrichten van andere onderzoekshandelingen besluiten.(62) Tevens
kan onderzoek plaatsvinden wanneer na indiening van de
herzieningsaanvraag onduidelijkheid bestaat over de gegrondheid van de
aanvraag. Bij dit onderzoek kan de procureur-generaal zich doen bijstaan
door een onderzoeksteam, dat onderzoek verricht onder zijn leiding en
verantwoordelijkheid. Bovendien kan de procureur-generaal onderzoek
opdragen aan een rechter-commissaris in strafzaken."
Mr. D.J.C. Aben heeft ook de supervisie over de aanvraag van Knoops.
Een belangrijke schakel in dit proces is de zgn. ACAS:
"Tevens voorziet de wet (art. 462 Sv) in de instelling van een
onafhankelijke commissie die is belast met de advisering over de
wenselijkheid van een nader onderzoek, ook genoemd de Adviescommissie
afgesloten strafzaken (ACAS). Zij is tot op zekere hoogte gemodelleerd
naar de inmiddels opgeheven (toegangscommissie van de) Commissie
evaluatie afgesloten strafzaken (CEAS)."
Het ACAS-advies
Dit advies is inmiddels uitgebracht. Vanuit het perspectief van deze website
is de volgende passage uit het ACAS-advies van 21 januari 2014 een succes te noemen
(mijn nadruk):
"C. De kwestie van de overlijdensdatum
Naar aanleiding van een door een
anonymus onderhouden website www.deemzet.nl
heeft inspecteur [de inspecteur] zich verdiept in [de]
vraag op welke datum het slachtoffer is overleden. Op voormelde website
wordt de theorie verdedigd dat [slachtoffer] niet op 23 maar op 24
september 1999 is overleden.
(..)
Bij deze stand van zaken is het te
overwegen, een patholoog-anatoom te vragen in hoeverre en hoe nauwkeurig
een overlijdenstijdstip is vast te stellen aan de hand van gegevens als
lijkvlekken en lijkstijfheid. Mocht het antwoord daartoe aanleiding
geven, dan kan in latere instantie op basis van het sectierapport het
vermoedelijke tijdstip van overlijden nader forensisch-medisch
beoordeeld worden."
Ook andere thema's, aangedragen op deze website (zie de koppelingen, waarmee
hoofdstuk 7 begint) zijn
inmiddels actueel geworden.
De parket-beslissing
Op het thema GSM-verkeer gaf de ACAS twee negatieve adviezen af, op de
subthema's superrefractie en timing advance. Andere subthema's werden in het
advies niet aangeroerd, dus ook niet door Knoops. De conclusie luidde:
"De Commissie acht het niet zinvol de
(..) kwestie van het GSM-verkeer nader te onderzoeken."
In de uiteindelijke beslissing van Mr. Aben worden veel meer thema's
opgesomd om nader onderzoek toe te staan; twee hiervan refereren aan
onderwerpen, die niet overlegd waren aan de ACAS en ontleend waren aan het
thema GSM-verkeer. Deze zijn gebaseerd op recent onderzoek uit 2011 en 2013:
"In de eerste plaats heeft het hof en
hebben deskundigen bij hun oordeel dat de totstandkoming van een
verbinding met de 14501 binnen het bestek van het scenario dat door
[veroordeelde] is aangedragen onwaarschijnlijk is, tot uitgangspunt
genomen dat [veroordeelde] zich op het moment van zijn telefoongesprek
bevond op de A28 in de omgeving van de afslag ‟t Harde. Die
veronderstelling wordt echter niet gedragen door gegevens uit het
strafdossier. [Veroordeelde] bevond zich naar zijn zeggen op de A28
tussen Harderwijk en ’t Harde. Dit gegeven is van belang omdat de
gesteldheid van het terrein (de Veluwe) tussen bijvoorbeeld Nunspeet en
Deventer een andere, meer gunstige zou kunnen zijn voor een
verbindingsopbouw dan tussen ‟t Harde en Deventer. Ook de
netwerkinfrastructuur tussen bijvoorbeeld Nunspeet en Deventer was –
naar het zich laat aanzien – een andere dan tussen ‟t Harde en Deventer.
Een deskundige heeft ter zitting expliciet gewezen op de aanwezigheid
van basisstations bij ‟t Harde. Bij onjuistheid van dit eerste
uitgangspunt, gaat dat argument niet meer in gelijke mate op."
(vgl.
http://rechtiskrom.actieforum.com/t16p14-from-cell-2-cel-pun-intended)
En ook:
"In de derde plaats is een van de
deskundigen wiens verklaring door het gerechtshof is omarmd – naar het
zich laat aanzien – uitgegaan van onjuiste veronderstellingen omtrent de
manier waarop een mobiele telefoon binnen het in 1999 gebruikte netwerk
een basisstation selecteerde voor de totstandbrenging van een
verbinding." (vgl.
http://rechtiskrom.actieforum.com/t26-nabije-buur-of-verre-vriend)
E.e.a. is meer inzichtelijk gemaakt in een Volkskrantartikel hierover van 5
juni 2014, getiteld 'Waar
was Louwes? Niet bij ’t Harde', waarin onder meer te lezen is:
"‘Geconfronteerd met die verklaringen’,
meldt de recherche, ‘is Rijnders van mening dat zijn beschouwingen en die
van andere deskundigen over de aannemelijkheid van contact met de
telefoonmast in Deventer moet[en]
worden herzien’."
Een opsomming van de
parket-beslissing is weergegeven in de onderliggende
paragraaf.
Foutje, bedankt!
De stand van zaken zover was bemoedigend,
er waren immers vele onderzoekvragen gehonoreerd, die alle alleen in het
voordeel van Louwes konden uitpakken. Kennelijk vonden de ACAS en het
parket dit wat onbevredigend. Ook de ACAS heeft kennelijk de armslag, zelf
onderzoeksvragen te kunnen aandragen. Dit blijkt ook al uit artikel 7, lid
1 van het
Besluit adviescommissie afgesloten strafzaken d.d.
12 september 2012:
"De commissie bepaalt haar eigen
werkwijze. Zij stelt een huishoudelijk reglement vast waarin in ieder
geval regels zijn opgenomen over werkwijzen en procedures met het oog op
een goede en zorgvuldige uitoefening van de in artikel 2 bedoelde taak."
Om wat evenwicht aan te brengen kwam de
commissie nu met de volgende tekst:
"DNA in het nagelvuil.
Volledigheidshalve wijst de Commissie er op dat in de rapportage van 19
mei 2006 het NFI adviseert, het nagelvuil van de geknipte nagels van het
slachtoffer Y-chromosomaal op DNA te laten onderzoeken. Het resultaat
hiervan staat in het hierna te bespreken FLDO rapport N06-102 van 11
september 2006."
Wat hier staat, toont aan, dat de ACAS
gebruikt maakt van haar bevoegdheden ook buiten het gevraagde advies te
treden en op zich is dit niet onredelijk. Wat echter niet redelijk is, dat
de ACAS hier refereert aan de term
nagelvuil,
een term die ooit door het NFI werd geďntroduceerd,
terwijl er helemaal geen nagelvuil beschikbaar is in het sporenmateriaal
(vgl. rapport
NFI rapport 19 januari 2004 met lijst van
beschikbare sporen; hierin wordt wel melding gedaan van afgeknipte nagels,
maar niet van nagelvuil).
In de conclusie wordt dit nog eens herhaald (mijn nadruk):
"De Commissie geeft met
klem in overweging daarbij
tevens de niet eerder bij de procesvoering aan de orde gekomen kwestie
van het nagelvuil te betrekken,
zodat de raadsman zich ook hierover kan uitspreken."
In de beslissing van het parket is het nog eens een graadje erger geworden
(mijn nadruk):
"De ACAS vraagt bovendien nadrukkelijk
aandacht voor een ander onderzoeksthema, namelijk de aanwezigheid van
enig celmateriaal in materiaal
dat aan of onder de nagels van het slachtoffer is aangetroffen en
waarvan autosomale
DNA-kenmerken en Y-chromosomale DNA-kenmerken overeenkomen met die van
[veroordeelde]. De vraag naar de aanwezigheid en betekenis van dit
celmateriaal noem ik hierna onderzoeksthema 5."
"Nagelvuil" is hier vervangen door de neutralere term "celmateriaal", maar
dat maakt niet uit, omdat ook van celmateriaal in het sporenoverzicht geen
sprake is. Er is weliswaar sprake van een positieve match van
Y-chromosomaal DNA van Louwes in het dossier, maar de aanwezigheid van DNA
mag natuurlijk niet zomaar vereenzelvigd worden met de aanwezigheid van
celmateriaal, omdat dat meer incriminerend klinkt. Ook buiten de cel wordt
DNA aangetroffen, zeker in het geval er sprake is van zogenaamd
'touch-DNA', d.w.z. DNA, dat via gewone aanraking kan zijn overgebracht
(met name de huid scheidt dit DNA af en draagt dit gemakkelijk over).
Maar de zaak ligt ernstiger: er is in de beslissing van het parket sprake
van de vondst van
autosomale
DNA-kenmerken in dat celmateriaal (of whatever). En juist die
autosomale DNA-kenmerken werden in werkelijkheid nóóit aangetroffen, men
leze nogmaals het hierboven gerefereerde
NFI rapport (pagina 8/10).
Juist de combinatie van de afwezigheid van autosomale DNA-kenmerken in
combinatie met wel aanwezige Y-string-kenmerken vormen een duidelijke
aanwijzing voor het determineren van het gevonden DNA als
'touch-DNA'.
Voorts is het ontbreken van een directe verwijzing naar het autosomale DNA
in het ACAS-rapport en het opduiken van de verwijzing naar
autosomale
DNA-kenmerken in de beslissing van het parket een aanwijzing voor
een inmenging achter de schermen door het NFI. Hoe komt die opmerking
anders daar?
Het proces sleept zich voort
Inmiddels is het 2018. Al weer anderhalf
jaar geleden meldde De Volkskrant, dat er schot in de zaak zat; de
evaluatie van het GSM-bewijs was klaar. Niets bleek minder waar, nog
steeds is het wachten op een evaluatie van het DNA-bewijs. Op 17 januari
2018 vroeg het tweedekamerlid Van Nispen (SP) maar eens om opheldering. De
reactie van de minister was tekenend voor justitie en dit dossier: hij kon
de vragen niet binnen de daarvoor gestelde termijn beantwoorden. En toen
dat dan toch gebeurde, verwees hij naar een evaluatie-onderzoek omtrent de
Wet Herziening ten Voordele, dat nog toch eind 2018 zou voortduren.
Je zou toch denken, dat evaluatieonderzoek
is volstrekt overbodig, want de uitvoering van de wet is een aanfluiting!
Stand van zaken 2020
Er deed zich in 2019 een nieuwe
ontwikkeling voor, die redelijk 'toevallig' in het nieuws kwam. De Stentor
bracht in het kader van een twintigjarig 'jubileum' van de Deventer
Moordzaak een aantal interviews naar buiten, mede met de AG Diederik Aben.
En deze had spectaculair nieuws. Tot dat moment 21 september 2019 lag er
een soort taboe op nader onderzoek op het DNA-bewijs.
Lees mee met de Stentor:
De Stentor:
U hebt het dna-bewijs waarop Louwes voor een belangrijk deel is
veroordeeld, nog eens laten onderzoeken door een Engelse deskundige. En nu
wordt er ook nog een coldcaseteam van de politie
op gezet om nog eens naar te kijken. Is een second opinion niet voldoende?
Aben:
"Knoops is niet tevreden met de conclusie van de Engelsman, die dezelfde
is als die van het NFI: ‘Het dna van Louwes is door geweld op de kraag van
de blouse van de weduwe terecht gekomen’. Knoops vindt dat we die
deskundige te veel gestuurd hebben en dat we hem te weinig aanvullende
informatie hebben gegeven. Daar ben ik het niet mee eens en ik heb ook
besloten niet nog eens nieuw dna-onderzoek te laten doen. Daardoor
belandde ik met Knoops in een impasse. Als compromis hebben we toen dat
coldcaseteam gevraagd nog eens alles wat afstandelijker te bekijken en te
beoordelen of we toch nog iets gemist hebben."
Wat de controverse inhield, ben ik intussen wel achter gekomen; Aben had
geweigerd de DNA-deskundige in te seinen, dat er afwijkende handelingen
met het bewijsmateriaal hadden plaats gevonden, zoals besproken is in
http://deemzet.nl/6/6/links.htm
en in de
beeldbank.
Inmiddels (eind 2021) begint het wel op te
vallen, dat alles erg erg lang duurt. In de kamer werden derhalve vragen
gesteld. Daarvoor schijnt de PVV nodig te zijn, andere partijen lijken het
normaal te vinden, dat een herzieningsprocedure al meer dan acht jaar
duurt:
Stand van zaken 2022
En nog steeds gaat deze soap verder. Na
weer een vraag-en-antwoord-spel, ditmaal met een nieuwe minister van
justitie (Mevrouw Dilan Yeşilgöz-Zegerius (VVD)) kwam op 9 mei naar
buiten, dat Aben zijn onderzoek had afgerond, maar dat hij er verder niets
mee deed. Hij droeg het resultaat over aan de verdediger van Louwes, prof.
Knoops, die het verder zelf mag uitzoeken. Ofwel, 10 jaar belastinggeld
opgestreken voor een geheim rapport. Lang leve de rechtsstaat! En nu komt
weer een periode van zomaar twee jaar, waarin Knoops moet proberen zelf de
zaak bij de Hoge Raad aanhangig te maken.