
Geachte redactie, 

 

Nog steeds geen reactie. 

Ik wijs erop, dat in de aangeduide podcast naar mijn mening journalistieke misstanden 

voorkomen. Het gaat dus verder dan een interpretatieverschil omtrent feiten.  

Ik noem: 

1 

In de podcast wordt geciteerd uit mijn werk, dat werk bestaat uit een aantal YouTube 

filmpjes. Deze zijn openbaar, dus op zich is daar niets mis mee. Echter is er in de 

podcast (deel 4 26:00, ik verwijs naar mijn bespreking van de podcast in 

https://deemzet.nl/documenten/pdf/CommPodcastDeventerMediaZaak.pdf) sprake 

van het hermonteren van dit werk, door het opnieuw samenvoegen van zeven 

verschillende fragmenten, onttrokken aan twee verschillende onderwerpen. Daarmee 

is een onsamenhangend beeld van mijn bijdrage aan de discussie gecreëerd. Volgens 

mij is een dergelijke werkwijze uit journalistiek punt een doodzonde. 

Tevens word ik hier opgevoerd als meedenker met Maurice de Hond, terwijl mijn 

bijdragen juist geplaatst zijn in het kader van een alternatieve reconstructie van de 

gebeurtenissen, zowel ten opzichte van het OM, Maurice de Hond als Bas Haan. 

2 

De tweede misstand betreft de wijze, waarop professor Derksen wordt opgevoerd 

t.a.v. de herkomst van DNA-spoor 10. In deel 6 (18:00) wordt hij sprekend opgevoerd 

met alternatieve verklaringen voor dit spoor, waarbij wordt opgemerkt -ook door 

hemzelf-  dat deze niet erg plausibel zijn (de niestheorie en de troostende-arm-

theorie). De contaminatietheorie, waar hij ook uitgebreid bij heeft stilgestaan, zoals 

hij mij heeft verzekerd, is uit zijn verklaring geknipt. 

3 

De derde misstand is het introduceren van een verklaring op basis van een objectief 

onjuist feit. Dat feit betreft de vaststelling, dat bloedvlekje 10 zich onderop de (sier-

)kraag van de blouse van het slachtoffer zou bevinden en niet bovenop 

(https://deemzet.nl/beeldbank/DNA/spoor10/beeldbank.htm#01 & 

https://deemzet.nl/beeldbank/DNA/spoor10/beeldbank.htm#20 geven de situatie het 

beste weer), zoals in twee instanties wordt besproken: 

a    In de al eerder gememoreerde bijdrage van Derksen, waarbij duidelijk niet 

uitgegaan wordt van de feitelijke situatie (nog even afgezien van de verwarrende 

begrippen als onderop en bovenop). 

b    In de bijdrage van Wanda Waisvisz (deel 5 18:30), waarin eveneens overduidelijk 

niet wordt uitgegaan van de feitelijke situatie (men raadplege 

https://deemzet.nl/index.htm?https://deemzet.nl/8/1/links.htm#50). 

  

Deze lijst is niet volledig, ik heb meer bezwaren aangedragen in het eerder genoemde 

commentaar, dat ik volledigheidshalve bijsluit. 

Ik vermoed, maar zeker weten doe ik dat niet meer, dat Argos in dit soort zaken wat 

dieper probeert te graven. Maar dan zou ik wel een reactie hebben verwacht op mijn 

eerdere mails. Die reactie ontbreekt, een werkwijze, die ik eerder van de 

Belastingdienst zou verwachten of van het Openbaar Ministerie. Derhalve stuur ik 

extra kopieën van deze mail naar advocatenkantoor Knoops en naar de Raad voor de 

Journalistiek. 

Mvg 



@deemzetnl 

 

 

-------- Doorgestuurd bericht --------  

Onderwerp: Fwd: DeDeventerMediazaak 

Datum: Tue, 2 Nov 2021 17:03:30 +0100 

Van: @deemzetnl 

Aan: redactie@argosonderzoekt.nl 

CC: @DeventerMoord 

 

Geachte redactie, 

Al weer een half jaar geleden zond ik u onderstaande mail. Ik heb nog eens mijn hele 

mailbox omgekeerd, maar kon geen antwoord ontdekken, net zoals ik mij meende te 

moeten herinneren. 

De podcast, waarover ik mijn beklag deed handelde allereerst over de wijze, waarop 

Maurice de Hond met de media aan de haal ging, uiteraard gesteund door de vele 

contacten, waarover hij kon beschikken. De gewone Jan met de Pet krijgt dit soort 

dingen niet voor elkaar. De media maken de dienst uit. 

Ditzelfde maak ik nu ook mee met Argos. Ik kon  Argos altijd wel waarderen, evenals 

de programma's van de VPRO. We ontvangen wekelijks de VPRO-gids. Om mijn 

(ons) profiel verder te verduidelijken, we zijn al sinds de 70-jaren De Volkskrant 

lezers. Maar de podcast, waarover ik schreef is mij werkelijk in het verkeerde keelgat 

geschoten en de onbereikbaarheid van de ivoren toren, die Argos en de VPRO hebben 

opgetrokken ook. Ook hier regeren de media. 

Een half jaar geleden heb ik volstaan met aan te geven, dat de basis van de podcast - 

het boek van Bas Haan ongezond is. De gegeven links spreken voor zichzelf. 

Hierdoor is de podcast ook geïnfecteerd. Inmiddels heb ik hierover wat zaken nader 

uitgewerkt: 

https://deemzet.nl/documenten/pdf/CommPodcastDeventerMediaZaak.pdf 

Voor uw gemak zal ik de pdf aan deze brief toevoegen. 

Kortom, u geeft in de podcast een zeer eenzijdig beeld van de Deventer Moordzaak, 

wat betreft de rol van Ernest Louwes. Dit alles onder de dekmantel van de kritiek op 

Maurice de Hond. Vanwege dat laatste vindt u mij niet op uw weg, in tegendeel, mijn 

kritiek op Maurice de Hond gaat terug tot 2008 daaromtrent, toen Argos zich nog niet 

met de Deventer Moordzaak bemoeide. Mijn kritiek aan u richt zich op de 

beschuldigingen aan het adres van Ernest Louwes, zowel de herhalingen van 

beschuldigingen, die al lang onder vuur liggen, als het toevoegen van nieuwe, 

gebaseerd op eenvoudig te weerleggen prietpraat. 

Een overzicht van alle prietpraat vindt u overigens hier: 



https://deemzet.nl/8/links.htm 

en de bespreking van het werk van Bas Haan (links in de aangehaalde brief). 

Misschien kunt u toch eens de moeite nemen eea uit te zoeken, Argos staat immers 

garant voor goede onderzoeksjournalistiek. Maar tot het moment, dat ik een 

bevredigend antwoord onder ogen krijg bij mij even niet.  Gezien de omvang van de 

podcast zou je aannemen, dat er veel 'onderzoek' aan vooraf is gegaan. Misschien is 

het ook nuttig om er wat meer onderzoek op te laten volgen. 

 

Mvg 

 

@deemzetnl 

 

-------- Doorgestuurd bericht --------  

Onderwerp: DeDeventerMediazaak 

Datum: Thu, 8 Apr 2021 22:58:17 +0200 

Van: @deemzetnl 

Aan: redactie@argosonderzoekt.nl 

CC: @DeventerMoord 

 

Geachte redactie, 

U heeft kort geleden een urenvullende podcast over de rol van Maurice de Hond in de 

Deventer Moordzaak gepubliceerd. 

Laat ik vooropstellen, dat ik mij vanaf het begin verzet heb tegen de gedachtegangen 

van Maurice de Hond tov de zgn. klusjesman. Als u de weblogs van Maurice de Hond 

navlooit zult u mijn bijdragen onder het pseudoniem 'demo' aantreffen en dit kunnen 

verifiëren. Ook heb ik op mijn website onder de rubriek fact checking meerdere loze 

opmerkingen uit het kamp Maurice de Hond besproken (16 -22). 

Ik vertegenwoordig een onafhankelijk pad, dat afwijkt van dat van Maurice de Hond 

maar tegelijkertijd erop wijst, dat het wetenschappelijk bewijs, zoals gepresenteerd 

door OM en NFI in deze zaak totaal niet deugt. Ook heb ik erop gewezen, dat Louwes 

een deugdelijk alibi heeft, waarvan een tweetal PV's door de Nationale Recherche zijn 

opgesteld ten behoeve van AG Aben, die nu reeds 8 jaar de Deventer Moordzaak 

onderzoekt. 

Een onderzoek, dat zijn gedeelde oorsprong vindt in door mij gesignaleerde feiten. 

Men leze het ACAS advies uit 2014: Advies ACAS 20140121 dat mijn website 

www.deemzet.nl expliciet noemt en de Beslissing Parket (Aben) 201400704, waarin 

Aben alsnog het GSM-bewijs opneemt in zijn onderzoek op grond van door mij 

aangedragen feiten, die in het verderop aangehaalde PV zijn benoemd. 

De (door mij geanonimiseerde) PV's staan hier: 



Forensisch bewijs dat Louwes een alibi heeft: PV expertmeeting 18 februari 2014 

Bewijs dat Louwes vanaf de A28 kon bellen via de Deventer zendmast: PV GSM in 

herzieningsprocedure 2014 

Op deze website vindt u ook twee documenten, die duidelijk maken, waarom de 

boeken van Bas Haan aangaande het bewijs tegen Ernest Louwes van geen kanten 

deugen: 

http://deemzet.nl/documenten/pdf/tegenspraak_op_Bas_Haan.pdf 

http://deemzet.nl/documenten/pdf/Commentaar-Hoofdstuk-11-BasHaan.pdf 

 

Mvg 

@deemzetnl 

Kritisch VPRO-lid sinds mensenheugenis en kortelings ook teleurgesteld VPRO-lid.  

 

 

 


